Níže uvádím stručný výpis bodů z Manovichových principů nových médií, které považuji nejen za důležité, ale i za zajímavé. Doporučuji je nepovažovat za vyčerpávající interpretaci toho, co se Manovich ve své knize snaží říct. Ale k těmto výpiskům se sám vracím, když si chci připomenout hlavní body předtím, než se pustím do hlubší analýzy.
Numerická reprezentace
- všechny nová média jsou založena na digitálním kódu (ať už při vzniku nebo převodu z analogového zdroje)
- Neomediální dílo lze formálně matematicky popsat
- Neomediální díla lze algoritmicky měnit, upravovat
- Médium je programovatelné
- digitalizace: vzorkování a kvantifikace
- ne všechna stará média jsou spojitá: film, tónové fotografie, tisk
- Jaký je důvod toho, že nová média jsou spojitá?
- Lidský jazyk je též spojitý
- Pokud je základní komunikační nástroj spojitý, je možné očekávat, že další prostředky komunikace budou také spojité
- Vychází se z logiky Fordismu, Industriální dělby práce, standardizace, montážní linky, kde výroby byla rozdělena na jednotlivé úkony, které šlo dobře optimalizovat a případně nahradit pracovníky
- Nová média ale předjímají spíše logiku post-industriální společnosti
- Kde média jsou tvořena na objednávku
Modularita
- Princip fraktálnosti média
- Kombinací nejmenších diskrétních prvků se tvoří větší a větší celku, přesto lze vždy upravit prvky na jakékoli úrovni
- Tato modularita se nachází v HTML, MS Word, atd.
- V podstatě se jedná o princip, který ztělesňuje Objektivně orientované programování
Automatizace
- Princip 1 a 2 umožňují, aby část tvůrčího procesu byla automatizována
- Příkladem je automatické generování webových stránek na základě vstupu nebo dat o uživateli
- Každá počítačová hra obsahuje AI, umělou inteligenci
- není problém vytvořit novomediální dílo, ale najít jej.
- Nalézt, znovuvyužít již existující média je snadnější, než je znovu tvořit
Variabilita
- Tvar, vzhled neomediálního díla není fixní, může existovat potenciálně v někonečně verzích
- Stará média šlo kopírovat, ale kopie byly identické = logika průmyslového věku
- Nová média jsou variabilní, tekutá, proměnlivá
- Nová média vycházejí vstříc logice post-industriální společnosti
- Přístup právě včas, přístup na vyžádání, úprava nového média podle uživatele, atd.
- média uložené v Databázích, které se samy stávají kulturní formou
- Je možné oddělit obsah a rozhraní. Na základě stejných dat lze vytvořit několik různých rozhraní.
- Nové média mohou využívat informace o uživateli a automaticky přizpůsobovat svůj vzhled, funkce
- Novým médiem lze procházet pomocí strukturovaného MENU; Nové médium nemá často předem stanovené, jak jím uživatelm má procházet. Struktura nového média, respektive prezentované informace se odvíjí od kognitivního procesu uživatele
- Hypermédia, hypertext, propojení médií
- Pravidelné aktualizace média, i bez vědomí uživatele
- Stupňovatelnost média: lze generovat různé verze, velikosti stejného média
- Stupňovatelnost také říká, že médium se bude na různých úrovní lišit v počtu detailu
- Velmi podobné, jak se tvoří detaily ve Virtuální realitě. Pokud není třeba příliš detailů, tak nejsou renderovány, a tím se zrychluje render, ale i šetří prostředky, atd.
- Otevřená vs. uzavřená interaktivita
- Otevřená interaktivita jako Wittgensteinova teorie podobnosti, později jako teorie prototypů
- Z historické perspektivy ukazuje princip variability, jak je technologie provázána se změnou ve společnosti
- logika starých médií odpovídala logice industriální masové společnosti
- logika nových odpovídá post-industriální společnosti
- upřednostňuje individualitu před konformitou
- v post industriální společnosti si každý člověk konstruuje svůj životní styl z palety dostupných možností
- každý návštěvník webové stárnky dostává kustomizovatelnou verzi
- Google adwords speciálně zaměřené na uživatele
- FB reklamy podle zálib, atd
- neomediální technologie jako utopie ideální společnosti složené z originálních jednotlivců
- Volba představuje morální zodpovědnost za zobrazení světa (viz Grahame Weinbren)
Transkódování (Překódování)
- na obecné úrovni se nová média rozpadají do dvou oddělených vrstev: kulturní a počítačové
- povídka, kompozice versus balíček, proces, třída, funkce
- jelikož kulturní vrstva závisí na logice té počítačové, můžeme očekávat, že počítačová vrstva bude mít dopad na tu kulturní
- nová média mohou vypadat jako ty tradiční, ale jedná se jen o povrchu; v hloubi jsou zcela jiná
Abychom mohli porozumět novým médiím, musíme se obrátit k počítačové vědě = Studium nových médií je tak studiem softwaru (software studies)