Credit: https://thenextweb.com/contributors/2017/07/10/state-enterprise-ux-design-2017/#.tnw_TBtCDh8a
Klíčová slova: Enterprise UX, Desatero, UX design
Před odchodem ze svého nedlouhého působení na pozici UX designéra v Hypoteční bance jsem se zamyslel nad tím, co mi tato zkušenost z hlediska UX vzdělání přinesla. Člověk může přečíst mnoho teorie, ale některé věci si musí zažít. Osobně jsem nyní přikloněn k názoru, že UX design je mnohem více o komunikaci, argumentaci a „překládání“ terminologie, slovníku a myšlenek mezi IT, analýzou a business analýzou, než o práci s nějakým UX prototypovacím nástrojem. Neznamená to, že prototypování GUI není důležitým výsledným produktem práce UXáka, ale je jen pomyslnou špičkou ledovce. Špatně pochopená analýza a business požadavky vždycky povedou ke špatnému UX, přestože člověk může být jakkoli v prototypování talentovaný. I proto si myslím, že se v praxi ukazuje má domněnka, že UXák kognitivně stojí na pekuliární pozici mezi kreativitou a analýzou, mezi chaosem a řádem, a musí velmi dobře ovládat obě formy uvažování. Což je jeden z bodů mého „empirického“ desatera.
- Ideálně vše, na čem pracuješ, vykazuj.
- Předtím, než cokoli navrhneš, ujisti se, že dobře rozumíš a znáš business a analytickou dokumentaci.
- Nauč se terminologii businessu, analýzy a vývoje, abys byl schopný komunikovat své UX nápady jejich přirozeným jazykem.
- Jelikož budeš komunikovat s businessem, analýzou a vývojem, připrav se na to, že si budeš muset zapisovat jejich nápady a připomínky. Nejen abys měl jistotu, že si věci pamatuješ, ale také, abys měl argumenty proto, proč jsi navrhl v UX věci daným způsobem.
- Pracuješ s talentovanými a inteligentními lidmi. Přesto každý nemá tvůj talent si v hlavě představit uživatelské rozhraní, animace, interakce apod. Proto se snaž komunikovat své nápady konkrétním jazykem bez zbytečných abstrakcí. Stále platí, že obraz, nebo lépe prototyp se rovná 1000 slov.
- Připravuj se na schůze. Utvoř si osnovu toho, co chceš probrat. Ujisti se, že daná místnost má projektor, potřebné vybavení, kabely apod.
- Neboj se využívat volné zasedací místnosti pro kreslení na tabule a rychlé prototypování. Je dobré občas opustit prostředí softwaru a vzít do ruky tužku nebo fix. Podpoří to tvou kreativitu.
- V Axure či jiném prototypovacím nástroji používej monochromatické barevné schéma. Výrazné barvy používej pro zvýraznění důležitých interakčních prvků nebo statusů.
- Máš-li zkušenost s vizuálním designem, dej si pozor, ať prototypy neděláš příliš detailní a „vysokoúrovňové“. Jinak řečeno, kroť v sobě umělce, hýčkej designéra.
- UX je kreativní, ale také analytická činnost. Pěstuj obě formy uvažování.